Implementation of Physical Education Management based on The 2013 Curriculum
Abstract
This study aims to determine the extent of the implementation of learning management of physical education teachers based on the 2013 curriculum in junior high schools in Medan City. This research uses descriptive research type, the location of this research is carried out in several junior high schools in Medan City. From the data on the results of physical education management based on the 2013 curriculum which consists of planning, implementation and evaluation in this study relevant to the framework that has been developed based on theories that support research in this study obtained the following data: 1) Physical education planning management based on the 2013 Curriculum at State Junior High School in Medan City obtained a value of 660/750 x 100% = 88% or with a category classified as very strong; 2) physical education implementation management based on the 2013 Curriculum at State Junior High School in Medan City obtained a value of 706/800 x 100% = 83.3% or with a category classified as very strong; 3) physical education evaluation management based on the 2013 Curriculum at State Junior High School in Medan City obtained a value of 706/800 x 100% = 83.3% or with a category classified as very strong.
Downloads
References
Asmajaya, D., Sunarno, A., & Hasibuan, S. (2020). EVALUASI IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013 MATA PELAJARAN PENJAS DI SMP NEGERI SE-KECEMATAN PERCUT SEI TUAN. Jurnal Pedagogik Olahraga, 6(02), 43–50.
Fernando, J. (2022). MEDIA PEMBELAJARAN BOLA VOLI INTERAKTIF BERBASIS ANDROID. Jurnal Olahraga Dan Kesehatan Indonesia (JOKI), 2(2). https://doi.org/10.55081/joki.v2i2.587
Hakim, L., Arifin, S., & Irianto, T. (2020). Implementasi Kurikulum 2013 Ditinjau Dari Jadwal dan Alokasi Waktu Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Sekolah Dasar di Kota Banjarbaru. Stabilitas: Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 1(1), 14–18.
Irawan, E., Shandi, S. A., & Salahudin, S. (2020). Manajemen Pembelajaran Guru Pendidikan Jasmani Sekolah Dasar di Kota Bima. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 4(3).
Karim, A., & Jahrir, A. S. (2022). KORELASI KOMPONEN FISIK DENGAN HASIL BELAJAR DRIBBLING SEPAK BOLA. Jurnal Olahraga Dan Kesehatan Indonesia (JOKI), 2(2). https://doi.org/10.55081/joki.v2i2.589
Khudhori, M., & Tuasikal, A. R. S. (2015). Implementasi kurikulum 2013 pada mata pelajaran pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan (PJOK) di SMA Negeri se-Kabupaten Jombang. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 3(1), 211–214.
Liana, T., Mering, A., & Astuti, I. (n.d.). Evaluasi Implementasi Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Penjas-Orkes Di Sd Negeri Inti 4 Kecamatan Mempawah Hilir Kabupaten Mempawah. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 10(1).
Lubis, A. E., & Nugroho, A. (n.d.). First Aid Training Model for Physical Education Teachers. TEGAR: Journal of Teaching Physical Education in Elementary School, 4(2), 73–80.
Mulyatiningsih, E. (2015). Metode penelitian terapan bidang pendidikan. Uny Press.
Mustafa, P. S. (2021). Problematika Rancangan Penilaian Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan dalam Kurikulum 2013 pada Kelas XI SMA. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 5(1), 184–195.
Mustafa, P. S., & Dwiyogo, W. D. (2020). Kurikulum pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan di Indonesia abad 21. Jurnal Riset Teknologi Dan Inovasi Pendidikan (JARTIKA), 3(2), 422–438.
Mustafa, P. S., & Winarno, M. E. (2020). Penerapan pendekatan saintifik dalam aktivitas belajar pendidikan jasmani, olahraga, dan kesehatan di SMK Negeri 4 Malang. JURNAL PENJAKORA FAKULTAS OLAHRAGA DAN KESEHATAN, 7(2), 78–92.
Normawarni, H., Hamid, A., & Irianto, T. (n.d.). Implementasi Kurikulum 2013 Ditinjau Dari Jadwal Dan Alokasi Waktu Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga.
Nugroho, K. A., Kristiyanto, A., & Doewes, M. (2018). Implementasi pendidikan jasmani dalam international primary curriculum. Jurnal Keolahragaan, 6(2), 110–119.
Pambudi, M. I., Winarno, M. E., & Dwiyogo, W. D. (2019). Perencanaan dan pelaksanaan pembelajaran pendidikan jasmani olahraga kesehatan. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 4(1), 110–116.
Rahmat, M. Y., & Isnawati, N. (2022). KONTRIBUSI PERMAINAN BOWLING TERHADAP MOTORIK KASAR SISWA. Jurnal Olahraga Dan Kesehatan Indonesia (JOKI), 2(2). https://doi.org/10.55081/joki.v2i2.588
Ramdhan, M. (2021). Metode penelitian. Cipta Media Nusantara.
Saskomita, Y. (2015). Implementasi Manajemen Pembelajaran dalam Pelaksanaan Kurikulum 2013. Manajer Pendidikan: Jurnal Ilmiah Manajemen Pendidikan Program Pascasarjana, 9(2).
Setiawan, D. (2022). PERSEPSI SISWA TERHADAP PENCEGAHAN DAN PERAWATAN CEDERA DALAM PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI. Jurnal Olahraga Dan Kesehatan Indonesia (JOKI), 2(2). https://doi.org/10.55081/joki.v2i2.600
Shandi, S. A. (2018). Analisis Implementasi Manajemen Pendidikan Jasmani Berdasarkan Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Atas di Kota Bima. Jurnal Pendidikan Olahraga, 8(1), 10–18.
Wahyudin, W. (2018). Optimalisasi peran kepala sekolah dalam implementasi kurikulum 2013. Jurnal Kependidikan, 6(2), 249–265.
Wardhana, S. A., Asim, A., & Widijoto, H. (2017). Evaluasi pelaksanaan kurikulum 2013 pada matapelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan di SMPN 6 Malang dengan menggunakan analisis SWOT. Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia, 1(1), 87–102.
Copyright (c) 2022; Samiun Alim, Dewi Maya Sari, Rinaldi Aditya, Susilawati Susilawati.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.