Efforts to Increase Students Learning Motivation Through Physical Fitness Games in Physical

  • Mochamad Afif Baihaqi Universitas Negeri Surabaya
  • Mochamad Ridwan Universitas Negeri Surabaya
  • Juheri SMP Negeri 1 Bangsal
Keywords: Motivation, Games, Physical Fitness

Abstract

In learning physical education, the most basic thing is student motivation to take part in learning. The focus of the problem in this PTK is an effort to increase student motivation through physical fitness games for class VII F students of SMP Negeri 1 Bangsal, which are not as expected. The purpose of this research is to increase the learning motivation of class VII F students through a game approach. This research is a classroom action research that emerges from the learning process. The subjects of this study were 32 students in class VII F of SMP Negeri 1 Bangsal. The research instrument was a motivational questionnaire to find out how much students were motivated. The indicator for the success of this classroom action research was a significant increase in student learning motivation. The results of this study show that learning physical education with a game approach to physical fitness is evident that most students have high motivation of 51.3% and most have a fitness level in the moderate category of 43.3%. In learning physical fitness activities through games has increased.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80–86.
Elma, T. (2023). Survei Motivasi Belajar Siswa Dalam Mengikuti Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, Dan Kesehatan (Pjok) Pada Masa Pandemi Covid 19 Di Smp Sekecamatan Sungai Laur Kabupaten Ketapang. Ikip Pgri Pontianak.
Elza, F. L., Firdaus, K., Darni, D., & Wulandari, I. (2023). Hubungan Tingkat Kebugaran Jasmani Dengan Hasil Belajar Pendidikan Jasmani Kelas VIII Siswa SMP Negeri 25 Padang. Jurnal JPDO, 6(3), 156–162.
Farmadi, C. A., Syamsuar, S., Rosmawati, R., & Sasmitha, W. (2022). Motivasi Belajar Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan Peserta Didik SMP Negeri 34 Padang. Jurnal JPDO, 5(4), 22–28.
Gustira, A., Nurani, Y., & Wulan, S. (2023). Permainan Tradisional Petualangan Gobak Sodor dan Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 1173–1185.
Handiyani, M., & Muhtar, T. (2022). Mengembangkan Motivasi Belajar Siswa melalui Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi: Sebuah Kajian Pembelajaran dalam Perspektif Pedagogik-Filosofis. Jurnal Basicedu, 6(4), 5817–5826.
Harahap, P. S., & Husaini, A. (2022). Faktor Yang Mempengaruhi Tingkat Kebugaran Jasmani di SMP Negeri 7 Muaro Jambi Tahun 2022. Jurnal Dunia Kesmas, 11(3).
Islami, F., & Siagian, E. A. B. (2023). Manfaat Permainan Olahraga Tradisional Terhadap Perkembangan Motorik Anak Sd 020 Muhammadiyah Kec. Kuok. Community Education Engagement Journal, 4(2), 10–16.
Kamaruddin, I., Hasanuddin, I., Maulana, A., Ansar, C. S., Imawati, V., Rozi, F., Nilawati, I., & Haris, A. (2022). Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Get Press.
Mustafa, P. S. (2022). Peran pendidikan jasmani untuk mewujudkan tujuan pendidikan nasional. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(9), 68–80.
Mustafa, P. S., & Masgumelar, N. K. (2022). Pengembangan Instrumen Penilaian Sikap, Pengetahuan, dan Keterampilan dalam Pendidikan Jasmani. Biormatika: Jurnal Ilmiah Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 8(1), 31–49.
Nurmala, D. A., Tripalupi, L. E., Suharsono, N., Ekonomi, J. P., & Ganesha, U. P. (2014). Pengaruh motivasi belajar dan aktivitas belajar terhadap hasil belajar akuntansi. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 4(1), 1–10.
Rahman, S. (2022). Pentingnya motivasi belajar dalam meningkatkan hasil belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar.
Rudiyanto, A., & Hadi, S. R. (2022). Pengaruh Permainan Olahraga Tradisional untuk Peningkatan Kebugaran Jasmani Siswa Madrasah Aliyah Manbaul Ulum Bungah Gresik. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 8(1), 25–31.
Rumpoko, S. S., Jayanti, K. D., Febrianti, R., Hakim, A. R., Sunjoyo, S., & Sistiasih, V. S. (2022). Tingkat Kebugaran Jasmani Mahasiswa Prodi Pendidikan Olahraga. Jurnal Porkes, 5(1), 260–271.
Saitya, I. (2022). Pentingnya Perencanaan Pembelajaran pada Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. PIOR: Jurnal Pendidikan Olahraga, 1(1), 9–13.
Susilo, H., Chotimah, H., & Sari, Y. D. (2022). Penelitian tindakan kelas. Media Nusa Creative (MNC Publishing).
Syafruddin, M. A., Jahrir, A. S., & Yusuf, A. (2022). Peran Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Dalam Pembentukan Karakter Bangsa. Jurnal Ilmiah STOK Bina Guna Medan, 10(2), 73–83.
Utomo, M. P. (2022). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Melalui Olahraga Basket. Jurnal Edukasimu, 2(4).
Wicaksono, A. (2022). Metodologi Penelitian Pendidikan: Pengantar Ringkas. Garudhawaca.
Wulandari, W., & Jariono, G. (2022). Upaya Meningkatkan Kebugaran Jasmani Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw. Jurnal Porkes, 5(1), 245–259. of references in the bibliography is at least 15 reference libraries. Use References manager Mendeley etc.
Published
2023-06-29
How to Cite
Mochamad Afif Baihaqi, Ridwan, M., & Juheri. (2023). Efforts to Increase Students Learning Motivation Through Physical Fitness Games in Physical . Jurnal Pendidikan Jasmani (JPJ), 4(1), 131-144. https://doi.org/10.55081/jpj.v4i1.1020