Survey Sarana Dan Prasarana Olahraga SD Rappocini Makassar
Abstract
This research aims to determine the PJOK facilities and infrastructure owned by SD Rappocini Makassar including the condition, number and condition at SD Rappocini Makassar which can support the implementation of PJOK learning. This research is descriptive research using survey methods. The population in this study is all research subjects, in this case the population that will be studied in this research is the physical education, sports and health (PJOK) facilities and infrastructure at SD Rappocini Makassar. The results of this research show that the condition of the facilities and infrastructure for each sports lesson is not the same, both for football, volleyball, table tennis, athletics and gymnastics. It was concluded that of the total physical education, sports and health (PJOK) facilities and infrastructure at SD Rappocini Makassar, a percentage result was found of 41.17% which was interpreted as meeting standards and 58.82% which did not meet standards according to National Education Minister Regulation Number 24 of 2007.
Downloads
References
BNSP. (2006). Ruang Lingkup Penjasorkes. Jakarta: Depdiknas.
Cahyati, N. N., & Hariyanto, E. (2019). Survei Sarana dan Prasarana Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmanidan Kesehatan Di Sekolah Dasar Negeri Di Kabupaten Pasuruan. Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia (GPJI), 111-120.
Depdiknas. (2006). Permendiknas.No.22 tentang Tujuan Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. Jakarta: Depdiknas.
Dhani, D. P. (2016). Survey Ketersediaan dan Penggunaan Sarana Prasarana Pembelajaran Olahraga Di Sekolah Menengah Pertama Sekota Ngawi Ditinjau Dari Status Sekolah. Jurnal SPORTIF, 49-66.
Giriwijoyo, & Sidik. (2012). Ilmu Kesehatan Olahraga. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Husdarta, H. (2009). Manajemen Pendidikan Jasmani. Bandung: Alfabeta.
Husdarta, H. (2011). Manajemen Pendiidkan Jasmani. Bandung: CV. Alfabeta.
Kamus Besar Bahasa Indonesia. (2016). Edisi V. Jakarta: Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa, Kemendikbud RI.
Khikmah, A., & Winarno, M. E. (2019). Survei Sarana dan Prasarana Pendidikan Jasmani Di Madrasah Tsanawiyah (MTs) Se-Kecamatan Klojen Kota Malang Pada Semester Ganjil Tahun 2017. IJOSPE (Indonesia Journal of Sports and Physical Education), 12-19.
Kusfianto, W. F. (2010). Stud Tentang Sarana dan Prasarana Pendidikan Jasmani di SMK Negeru Se-Kota Malang. Malang: Skripsi Tidak Diterbitkan.
Mendiknas. (2003). Standar Kompetensi Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Sekolah Dasar dan Madrasah Ibtidaiah. Jakarta: Depdikbud.
Moeslim, M. (1970). Pedoman Mengadjar Olahraga Pendidikan Di Sekolah Dasar. Jakarta: Depdikbud.
Muhammad, H. N. (2017). Ketersediaan Sarana dan Prasarana Pembelajaran Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan (Studi Pada SD Negeri Se-Kecamatan Batuan Kabupaten Sumenep). Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan, 236-239.
Paturusi, A. (2012). Manajemen Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Jakarta: Rineka Cipta.
Permendiknas. (2007). Standar Sarana dan Prasarana Untuk SD/MI, SMP/MTs, dan SMA/MA. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan.
Purwanto, S. (2006). PENTINGNYA PELAKSANAAN ADMINISTRASIPEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI DI SMU. JPJI (Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 14-20.
Rahayu, E. T. (2013). Strategi Pembelajaran Pendiidkan Jasmani. Bandung: CV. Alfabeta.
Soekatamsi, & Srihati, W. (1996). Prasarana dan Sarana Olahraga. Surakarta: UNS Press.
Soepartono. (2000). Sarana dan Prasarana Olahraga. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.
Sudarsini. (2013). Pendidikan Jasmani dan Olahraga. Malang: Universitas Negeri Malang.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suherman, A. (2003). Dasar-Dasar Penjaskes. Jakarta: Direktorat jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.
Suherman, A. (2009). Revitalisasi Pengajaran Dalam Pendidikan Jasmani. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Suryobroto, A. S. (2004). Diktat Mata Kuliah Sarana dan Prasarana Pendidikan Jasmani. Yogyakarta: Prodi PJKR FIK UNY.
Tim Penyusun. 2020. Pedoman Penulisan Skripsi. Kotabaru: Sekolah Tinggi dan Ilmu Pendidikan (STKIP) Paris Barantai.
Tomoliyus. (2010). Panduan Kepelatihan Sekolah Dasar (Makalah). Yogyakarta: FIK UNY.
Winarno. (2013). Metodologi Penelitian dalam Pendidikan Jasmani. Malang: UM PRESS.