Gadget Addiction Countermeasures Through Physical Education

  • Muhammad Akbar Syafruddin Universitas Negeri Makassar
  • Agus Sutriawan Universitas Negeri Makassar
  • Nur Indah Atifah Anwar Universitas Negeri Makassar
  • Sufitriyono Universitas Negeri Makassar
Keywords: Gadgets, Physical Education, Addiction

Abstract

This research is descriptive research that uses the literature study method. The method used is a literature study from various previous research articles. The data sources in this research were taken from Google Scholar, Researchgate, and Elsevier. Gadgets are technological advances in the form of sophisticated equipment from previous technology with more practical applications and functions. On the other hand, if its use is not regulated, it will have negative impacts. Uncontrolled and excessive use of gadgets can cause addiction at an early age and have a negative impact on children's development, such as emotional and behavioral problems, lack of movement which causes health problems, and individualistic views. This research tries to overcome the problem of gadget addiction by implementing appropriate physical education. The findings of this research provide an overview of good character development and the expansion of social values that occur during physical education so that the younger generation is not addicted to gadgets.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Erfayliana, Y. (2015). Pendidikan Jasmani Dalam Membentuk Etika, Moral, dan Karakter. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 2(2), 302–315.
Fadli, Z. (2014). Membentuk Karakter Anak dengan Olahraga Tradisional. Jurnal Ilmu Keolahragaan, 14(2), 49–56.
Fitriana, F., Ahmad, A., & Fitria, F. (2021). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Perilaku Remaja Dalam Keluarga. Psikoislamedia: Jurnal Psikologi, 5(2), 182–194.
Izza, A. Z., Falah, M., & Susilawati, S. (2020). Studi literatur: Problematika evaluasi pembelajaran dalam mencapai tujuan pendidikan di era merdeka belajar. Prosiding Konferensi Ilmiah Pendidikan, 1, 10–15.
Karo-karo, A. A. P. PENGEMBANGAN MODUL TEKNIK SMASH BULU TANGKIS BERBASIS APLIKASI ANDROID. JURNAL HANDAYANI PGSD FIP UNIMED, 12(2), 96-101.
Khairani, S. (2022). HASIL BELAJAR PENDIDIKAN JASMANI OLAHRAGA DAN KESEHATAN ANAK HAMBATAN INTELEKTUAL YANG BERMAIN GAME ONLINE FREE FIRE (Deskripsi Studi Kasus Keterampilan Olahraga). UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA.
Lismana, O., Bendriyanti, R. P., & Dewi, C. (2022). MANAJEMEN PEMBELAJARAN PENJAS BERBASIS STUDENT CENTER DALAM MENINGKATKAN KARAKTER SISWA. JP (Jurnal Pendidikan): Teori Dan Praktik, 7(1), 59–65.
Maftuhin, R. A., Pati, P. K., & Setyawan, D. A. (2021). Efektifitas guru pendidikan jasmani dalam pembelajaran daring. Edu Sportivo: Indonesian Journal of Physical Education, 2(2), 106–111.
Mashuri, H., & Pratama, B. A. (2019). Peran permainan tradisional dalam pendidikan jasmani untuk penguatan karakter peserta didik.
Nafaida, R., & others. (2020). Dampak penggunaan gadget terhadap perkembangan anak. BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 3(2), 57–61.
Novianti, R., & Garzia, M. (2020). Penggunaan Gadget pada Anak; Tantangan Baru Orang Tua Milenial. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 1000–1010.
Novitasari, N. (2019). Strategi pendampingan orang tua terhadap intensitas penggunaan gadget pada anak. Al-Hikmah: Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 3(2), 167–188.
Nugroho, R., Artha, I., Nusantara, W., Cahyani, A. D., & Patrama, M. Y. P. (2022). Peran orang tua dalam mengurangi dampak negatif penggunaan gadget. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 5425–5436.
Pangastuti, R. (2017). Fenomena gadget dan perkembangan sosial bagi anak usia dini. Indonesian Journal of Islamic Early Childhood Education, 2(2), 165–174.
Pebriana, P. H. (2017). Analisis penggunaan gadget terhadap kemampuan interaksi sosial pada anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–11.
Permana, R., Nugraha, M. F., Hendrawan, B., Pratiwi, A. S., Nurfitriani, M., & Saleh, Y. T. (2018). Sosialisasi olahraga tradisional untuk meningkatkan kebugaran dan minat siswa SD terhadap pembelajaran olahraga di wilayah Kecamatan Tamansari. ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 1–6.
Prasetyo, H., Kristiyanto, A., & Doewes, M. (2018). Penerapan Mobile Learning dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Kesehatan Olahraga dan Kesehatan (PJOK). Prosiding Seminar Nasional IPTEK Olahraga (SENALOG), 1(1).
Putri, L. D., & others. (2021). Waspadai dampak penggunaan gadget terhadap perkembangan sosial anak usia dini. Jendela PLS: Jurnal Cendekiawan Ilmiah Pendidikan Luar Sekolah, 6(1), 58–66.
Rahayu, T., Sulaiman, S., & Hartono, M. (2023, June). Peran Media Pembelajaran terhadap Keterampilan Gerak Dasar Shooting Bola Basket. In Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana (PROSNAMPAS) (Vol. 6, No. 1, pp. 158-162).
Rozi, F. (2021). Pendidikan Jasmani Solusi Atasi Kecanduan Gadget. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 2(1), 49–55.
Sari, D. P., & Sutapa, P. (2020). Efektivitas pembelajaran jarak jauh dengan daring selama pandemi covid-19 mata pelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan (PJOK). Seminar Nasional Olahraga, 2(1).
Sari, T. P., & Mitsalia, A. A. (2016). Pengaruh penggunaan gadget terhadap personal sosial anak usia pra sekolah di TKIT Al Mukmin. Profesi (Profesional Islam): Media Publikasi Penelitian, 13(2).
Setianingsih, E. S. (2019). GADGET “PISAU BERMATA DUA” BAGI ANAK? Seminar Pendidikan Nasional (SENDIKA), 1(1), 397–405.
Sholeh, M., Rachmawati, R. Y., & Andayati, D. (2022). Edukasi Dampak Negatif Penggunaan Gadget dan Media Internet yang Berlebihan Bagi Anak-anak. Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (JPPM), 3(1), 69–77.
Sunita, I., & Mayasari, E. (2018). Pengawasan orangtua terhadap dampak penggunaan gadget pada anak. Jurnal Endurance: Kajian Ilmiah Problema Kesehatan, 3(3), 510–514.
Susanto, E. (2015). Pembelajaran Pendidikan Jasmani Berbasis Karakter Untuk Meningkatan Nilai-Nilai Afektif Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 4(3), 288–301. https://doi.org/10.21831/jpk.v0i3.2751
Syafruddin, M. A., & Asri, A. (2022). Pendidikan Jasmani Dan Olahraga Dalam Membangun SDM Di Era Revolusi Industri 4.0. Gelora: Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan IKIP Mataram, 9(2), 61–67.
Syafruddin, M. A., Jahrir, A. S., Yusuf, A., & others. (2022). PERAN PENDIDIKAN JASMANI DAN OLAHRAGA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER BANGSA. Jurnal Ilmiah STOK Bina Guna Medan, 10(2), 73–83.
Tantri, A., Siregar, A. H., & Hasibuan, N. (2023). Development of interactive sport measurement test learning media. Jurnal Keolahragaan, 11(2).
Velawati, M. V. (2020). PELAKSANAAN PEMBELAJARAN PERMAINAN TRADISIONAL DALAM PENDIDIKAN JASMANI DI SEKOLAH DASAR SE KECAMATAN KETANGGUNGAN KABUPATEN BREBES TAHUN 2019. Indonesian Journal for Physical Education and Sport, 1(1), 50–58.
Warisyah, Y. (2019). Pentingnya “pendampingan dialogis” orang tua dalam penggunaan gadget pada anak usia dini. Seminar Nasional Pendidikan 2015, 130–138.
Widodo, P., & Lumintuarso, R. (2017). Pengembangan model permainan tradisional untuk membangun karakter pada siswa SD kelas atas. Jurnal Keolahragaan, 5(2), 183. https://doi.org/10.21831/jk.v5i2.7215
Winarni, S. (2011). Pengembangan karakter dalam olahraga dan pendidikan jasmani. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 2.
Yuaviki, R., BURSTIANDO, R., & Mashuri, H. (2020). HUBUNGAN PENGGUNAAN GADGET TERHADAP KEBUGARAN JASMANI PADA SISWA KELAS IV, V DAN VI SDN 2 KEDOYO KECAMATAN SENDANG KABUPATEN TULUNGAGUNG. Universitas Nusantara PGRI Kediri.
Yuliawan, D. (2016). Pembentukan karakter anak dengan jiwa sportif melalui pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan. Journal Of Sportif, 2(1), 101–112.
Published
2023-11-30
How to Cite
Muhammad Akbar Syafruddin, Agus Sutriawan, Nur Indah Atifah Anwar, & Sufitriyono. (2023). Gadget Addiction Countermeasures Through Physical Education. Journal Physical Health Recreation (JPHR), 4(1), 317-322. https://doi.org/10.55081/jphr.v4i1.1592